Kolejne odkrycia archeologów z UMK

Tag: UMK
Strona www: www.umk.pl/

Zespół archeologów podwodnych z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika pod kierownictwem dr hab. Andrzeja Pydyna kończy kolejny sezon prospekcji podwodnych w akwenach Pojezierza Iławskiego.

W obecnym sezonie prace realizowane były na jeziorach: Iławskie, Gil Wielki, Drwęckie oraz Grażymowskie. Badania te są wynikiem współpracy z warszawskim oddziałem Stowarzyszenia Naukowego Archeologów Polskich. Projekt zatytułowany: "Rozpoznanie zasobów archeologicznych jezior i strefy brzegowej Pojezierza Iławskiego" jest kontynuacją prac z 2013 roku i finansowany jest przez Narodowy Instytut Dziedzictwa w ramach programu: "Dziedzictwo kulturowe" i priorytetu: "Ochrona zabytków archeologicznych".

W projekcie po raz kolejny poza bezpośrednimi prospekcjami podwodnymi zastosowano metody nieinwazyjne, do najważniejszych z nich należy zaliczyć skanowanie echosondą i sonarem bocznym, co pozwoliło na stworzenie dokładnych map batymetrycznych oraz lokalizację potencjalnych anomalii występujących na dnie badanych akwenów. Do sprawdzenie tego co jest pod dnem wykorzystano natomiast georadar wskazujący anomalie znajdujące się w osadach dennych.

Rezultatem prac jest odnalezienie kilkunastu nowych potencjalnych stanowisk archeologicznych. Poprzedni sezon dostarczył głównie znalezisk średniowiecznych i nowożytnych, natomiast w tym roku najcenniejszym odkryciem wydaje się zalana osada pradziejowa zlokalizowana na jeziorze Gil Wielki. Odnaleziony materiał archeologiczny sugeruje, że jedna z płycizn znajdująca się na tym akwenie była wykorzystywana kilkakrotnie(w różnych okresach) przez minione społeczności. Wśród odnalezionej ceramiki licznie występują fragmenty nawiązujące do tradycji neolitycznej, prawdopodobnie związane z ludnością tzw. kultury ceramiki sznurowej.

Jeśli badania fizyko-chemiczne potwierdzą sugerowaną chronologię to będziemy mieli do czynienia z unikatowym stanowiskiem. Z jednej strony społeczności kultury sznurowej pozostawiły po sobie nieliczne osady, z drugiej strony odnalezione stanowisko byłoby pierwszą osadą z epoki kamienia odnalezioną w polskich wodach. Przykłady innych krajów pokazują, że stanowiska tego typu charakteryzują się bardzo dużym potencjałem badawczym, pozwalającym na odtworzenie nie tylko kultury materialnej, ale również środowiska społeczności pradziejowych.

data ostatniej modyfikacji: 2016-09-02 20:35:21