
Dyrektor Biura Toruńskiego Centrum Miasta Andrzej Szmak przedstawił plan działania, który jego komórka będzie realizować w najbliższym czasie. TCM od stycznia ma nową siedzibę w budynkach przylegających do Urzędu Miasta (wejście od ul. Podmurnej).
- Do zadań biura należy to, co chcemy widzieć szczególnie w obszarze Starego Miasta: integrację i aktywizację mieszkańców, a także działania na rzecz wzrostu i konkurencyjności w sferze gospodarczej powiedział prezydent Torunia Michał Zaleski. -
TCM powołali w styczniu zeszłego roku toruńscy radni. Jest to projekt pionierski w Polsce (wzorowany na stosowanych w niektórych europejskich krajach rozwiązaniach o nazwie Town Centre Management, służących skutecznemu zarządzaniu centrami miast). Podobną jednostkę stworzono w Bełchatowie. Zajmuje się ona jednak tylko aspektami ekologicznymi miasta. W Europie jest to już dość powszechny sposób zarządzania sercami miast.
TCM funkcjonuje w strukturze Urzędu Miasta Torunia, a swoim działaniem obejmuje obszar wpisany na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO wraz z tzw. otuliną starówki - Kępą Bazarową, ruinami Zamku Dybowskiego, terenem Jordanek i Muzeum Etnograficznego oraz kwartałem ulic położonych od Dworca PKP Toruń Miasto do kościoła pw. Św. Katarzyny. Na tym obszarze mieszka 8 tys. torunian.
Działalność TCM obejmuje różne aspekty, począwszy od konserwacji zabytków, poprzez usprawnienie komunikacji, bezpieczeństwo, po rewitalizację społeczną, dbałość o rozwój turystyki, współpracę z organizacjami pozarządowymi i Biurem Europejskiej Stolicy Kultury Toruń 2016, ład przestrzenny i scenografię miasta. W skład biura wchodzi również komórka ds. promocji marki "Toruń". Organizacyjnie podlega mu też Ośrodek Informacji Turystycznej. Za realizację tych zadań odpowiada dziesięcioosobowy zespół urzędników.
- Powołując TCM wyprzedziliśmy pewne złe trendy, które pojawiły się już w centrach miast w Polsce i na świecie - mówi dyrektor Andrzej Szmak. - Obserwuje się niebezpieczną tendencję zamierania handlu i tym samym życia w centrach miast, ponieważ tę rolę przejmują duże galerie handlowe na obrzeżach. Niebezpieczne też są zbyt radykalne i jednostronne procesy rewitalizacyjne, za sprawą, których powstają drogie i nowoczesne instytucje, ale zamiera autentyczne życie. TCM powstało m.in. po to, żeby takie procesy powstrzymać.
Jak podkreślił dyrektor, celem TCM jest aktywizacja społeczno-gospodarcza centrum, a nie odwrotnie, jak to jest w przypadku miast zachodnioeuropejskich. - Uznaliśmy, że najważniejszym zadaniem na początek jest konsolidacja wszystkich podmiotów, które działają w obszarze TCM. Chcemy współpracować z przedsiębiorcami, organizacjami pozarządowym i środowiskami twórczymi - zaznaczył Szmak.
Na początek TCM przejął zadania związane z realizacją dużego projektu "Toruń - Hanza nad Wisłą". Warto wiedzieć, że projekt ten otrzyma 12, 5 mln zł dotacji z unijnego programu Innowacyjna Gospodarka. Pieniądze przeznaczone będą na modernizację Ratusza Staromiejskiego, remont i wystrój deptaka nawiązujący do średniowiecza, a także na ożywienie turystyczne ruin zamku krzyżackiego. To nie wszystko. Na głównych ulicach Starówki staną stylizowane latarnie z godłami cechowymi, zegar, mini pomniki i elektroniczne infomaty z wiadomościami turystycznymi, zaś na Rynku Nowomiejskim zostanie odtworzona historyczna waga miejska.
Oprócz tego TCM wystąpiło o pieniądze do RPO na realizację czterech dużych projektów związanych ze starówką: "W cieniu gotyku" (adaptacja i renowacje podwórek i dziedzińców na działalność kulturalną i gastronomiczną), "Dzieci Starówki", "In Water" (zagospodarowanie przestrzeni nad Wisłą) oraz "Zielony Pomost", obejmujący Bulwar Filadelfijski i Kępę Bazarową.
Dyrektor Szmak zapowiada także intensywne prace na prawnymi uregulowaniami ładu przestrzennego. Celem będzie m.in. likwidacja reklamowego chaosu psującego wizerunek miasta. Wszystkie legalne reklamy będą oznakowane hologramami i eksponowane na specjalnie zaprojektowanych nośnikach.
Biuro TCM będzie również odpowiedzialne za organizację imprez w ramach Dni Torunia, a także dużego widowiska telewizyjnego. Miasto wystąpi z propozycją współorganizacji takiego widowiska do największych stacji telewizyjnych. Wybrana zostanie taka, która zaproponuje najciekawszą promocję Torunia. Będą też prowadzone Wakacyjne Animacje Dziecięce na Rynku Staromiejskim.
Z bliźniaczej Getyngi TCM przejęło pomysł tzw. żetonu promocyjnego, który rozdawany w sklepach i kawiarniach, będzie równoważył opłatę za godzinne parkowanie. Miasto sfinansuje wybicie pierwszych 10 tys. takich żetonów.
- Podkreślam
jednak, że podstawą tych wszystkich działań musi być wspólna wola
mieszkańców i instytucji działających w obszarze naszego biura. <www.torun.pl>