Budowa stadionu zakończona

W poniedziałek nastąpił odbiór techniczny nowego stadionu żużlowego przy Szosie Bydgoskiej. W odbiorze obiektu uczestniczyli przedstawiciele Urzędu Miasta Torunia, Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, inwestora, wykonawcy robót oraz Klubu Sportowego Toruń Unibax. Pierwszy mecz zostanie rozegrany 3 maja 2009 r.

Techniczny odbiór stadionu nastąpił ok. południa. Dzisiaj ruszy przeprowadzka klubu Unibax. Można się spodziewać, że również tor będzie sukcesywnie przygotowywany do zawodów. Pierwszy trening zaplanowano na 6 kwietnia 2009 r. Niecały miesiąc później, 3 maja, toruńscy żużlowcy podejmą na nowym stadionie Unię Leszno.

Harmonogram przewiduje ponadto:

  • 31 marca - 2 maja 2009 r. - uporządkowanie i niwelacje terenów przyległych do obiektów stadionowych
  • 20 - 30 kwietnia 2009 r. - prezentacja obiektu dziennikarzom i gościom (dokładna data zostanie ustalona)
  • 17, 24 maja; 14, 28 czerwca 2009 r. - kolejne zawody poprzedzone treningami
  • maj 2009 r. - drzwi otwarte na stadionie (2 - 3 terminy)
  • 9 sierpnia 2009 r. prezentacja obiektu mieszkańcom (impreza kulturalna w ramach XIV Światowych Igrzysk Polonijnych)
  • lipiec - październik 2009 r. - zawody żużlowe i treningi zgodnie z terminarzem rozgrywek ligowych
  • listopad 2009 r. - ostateczne zakończenie prac (zieleń, nasadzenia)

Podstawowe dane dotyczące stadionu
na podstawie projektu budowlanego:

  1. Położenie:
    zachodnia część Torunia, w sąsiedztwie lotniska, na terenie miejskim, ograniczonym od północy ulicą Szosa Bydgoska, od południowego zachodu torami kolejowymi, od wschodu budynkiem elektrociepłowni oraz halami Torfarmu i Węglokoksu.
  2. Bilans terenu:
    • powierzchnia w granicach opracowania: 72.471 m kw., w tym:
      • powierzchnia stadionu i obiektów kubaturowych: 26.649 m kw.
      • tor żużlowy: 5.308 m kw.
      • jądro toru: 6.863 m kw.
      • pozostała powierzchnia na place manewrowe, stanowiska parkingowe, chodniki.
  3. Parkingi:
    • 502 samochody osobowe
    • 12 miejsc na autobusy
    • 94 miejsca VIP
  4. Widownia:
    na 15.000 indywidualnych miejsc siedzących, w całości zadaszona (konstrukcja zadaszenia umożliwia w II etapie zadaszenie nad całością toru żużlowego).

    Widownia ukształtowana jest w dwóch poziomach dostępnych z poziomu terenu. Poziom dolny ułożony na gruncie posiada 10 rzędów (kondygnacja pierwsza na ok. 7.000 osób).  Poziom pierwszego rzędu znajduje się na wysokości 2.0 m nad torem.

    Poziom górny dostępny także z poziomu terenu za pomocą klatek schodowych prowadzących do poszczególnych sektorów (kondygnacja druga na ok. 8.000 osób).

    Po stronie północnej mieści się park maszyn wraz parkingiem na 50 miejsc dla zawodników i obsługi zawodów, wraz z myjką. Po stronie południowej pawilon główny mieszczący pomieszczenia VIP, administracji, gastronomii, obsługi prasowej, sprawozdawczej radia i TV oraz funkcyjnych zawodów wraz z ochroną i monitoringiem.

    Pod trybuną górną umieszczono zespoły toalet dla publiczności oraz bufety. Trybuna dolna i górna podzielone na sektory (wydzielony sektor na drugim łuku dla kibiców gości - na 1.100 osób, z osobnym wejściem, toaletami i bufetem).

    Zapewniono dostępność dla osób niepełnosprawnych (wewnętrzny dźwig osobowy w pawilonie głównym, zespół toalet przy miejscach na widowni).
  5. Tor żużlowy:
    • tradycyjny, o nawierzchni granitowej, z odwodnieniem
    • długość toru: 325 metrów
    • długość prostych: 62 m
    • promień łuków: 31 m
    • szerokość toru na prostych: 12 m, a na łukach 18 m
    • nachylenie toru na prostych: 4% tj. 50 cm , a na łuku 6/7 % tj. 110 cm
    • tor otoczony bandą oddaloną od widowni pasam o szerokości 3 m
  6. Park maszyn:
    w parku maszyn są 24 boksy serwisowe wraz z całym zapleczem.
  7. Oświetlenie:
    • tor: 1.200 lux
    • płyta: 1.000 lux (podwieszone pod zadaszeniem)
  8. Płyta wewnętrzna:
    nawierzchnia zielona, z odwodnieniem, przeznaczona m.in. dla mini speedwaya, speedroweru, fourcrossu, zawodów hippicznych i innych dyscyplin sportowych.

Obiekt został zaprojektowany zgodnie z przepisami FIM (Międzynarodowej Federacji Motocyklowej ), uchwałą ZG PZM w sprawie licencji dla klubów Ekstraligi Żużlowej, wymogami Grand PRIX (Mistrzostwa Świata) dla tej dyscypliny sportu,  wymogami wynikającymi z rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie sposobu utrwalania przebiegu imprez masowych oraz wymaganiami technicznymi dla urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. <www.torun.pl>


ostatnia aktualizacja: 2010-12-16
Komentarze
Polityka Prywatności