W poniedziałek nastąpił odbiór techniczny nowego stadionu żużlowego przy Szosie Bydgoskiej. W odbiorze obiektu uczestniczyli przedstawiciele Urzędu Miasta Torunia, Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, inwestora, wykonawcy robót oraz Klubu Sportowego Toruń Unibax. Pierwszy mecz zostanie rozegrany 3 maja 2009 r.
Techniczny odbiór stadionu nastąpił ok. południa.
Dzisiaj ruszy przeprowadzka klubu Unibax. Można się spodziewać, że
również tor będzie sukcesywnie przygotowywany do zawodów. Pierwszy
trening zaplanowano na 6 kwietnia 2009 r. Niecały miesiąc później, 3
maja, toruńscy żużlowcy podejmą na nowym stadionie Unię Leszno.
Harmonogram przewiduje ponadto:
31 marca - 2 maja 2009 r. - uporządkowanie i niwelacje terenów przyległych do obiektów stadionowych
20 - 30 kwietnia 2009 r. - prezentacja obiektu dziennikarzom i gościom (dokładna data zostanie ustalona)
17, 24 maja; 14, 28 czerwca 2009 r. - kolejne zawody poprzedzone treningami
maj 2009 r. - drzwi otwarte na stadionie (2 - 3 terminy)
9 sierpnia 2009 r. prezentacja obiektu mieszkańcom (impreza kulturalna w ramach XIV Światowych Igrzysk Polonijnych)
lipiec - październik 2009 r. - zawody żużlowe i treningi zgodnie z terminarzem rozgrywek ligowych
listopad 2009 r. - ostateczne zakończenie prac (zieleń, nasadzenia)
Podstawowe dane dotyczące stadionu
na podstawie projektu budowlanego:
Położenie:
zachodnia
część Torunia, w sąsiedztwie lotniska, na terenie miejskim,
ograniczonym od północy ulicą Szosa Bydgoska, od południowego zachodu
torami kolejowymi, od wschodu budynkiem elektrociepłowni oraz halami
Torfarmu i Węglokoksu.
Bilans terenu:
Parkingi:
502 samochody osobowe
12 miejsc na autobusy
94 miejsca VIP
Widownia:
na
15.000 indywidualnych miejsc siedzących, w całości zadaszona
(konstrukcja zadaszenia umożliwia w II etapie zadaszenie nad całością
toru żużlowego).
Widownia ukształtowana jest w dwóch poziomach
dostępnych z poziomu terenu. Poziom dolny ułożony na gruncie posiada 10
rzędów (kondygnacja pierwsza na ok. 7.000 osób). Poziom pierwszego
rzędu znajduje się na wysokości 2.0 m nad torem.
Poziom górny
dostępny także z poziomu terenu za pomocą klatek schodowych
prowadzących do poszczególnych sektorów (kondygnacja druga na ok. 8.000
osób).
Po stronie północnej mieści się park maszyn wraz
parkingiem na 50 miejsc dla zawodników i obsługi zawodów, wraz z myjką.
Po stronie południowej pawilon główny mieszczący pomieszczenia VIP,
administracji, gastronomii, obsługi prasowej, sprawozdawczej radia i TV
oraz funkcyjnych zawodów wraz z ochroną i monitoringiem.
Pod
trybuną górną umieszczono zespoły toalet dla publiczności oraz bufety.
Trybuna dolna i górna podzielone na sektory (wydzielony sektor na
drugim łuku dla kibiców gości - na 1.100 osób, z osobnym wejściem,
toaletami i bufetem).
Zapewniono dostępność dla osób
niepełnosprawnych (wewnętrzny dźwig osobowy w pawilonie głównym, zespół
toalet przy miejscach na widowni).
Tor żużlowy:
tradycyjny, o nawierzchni granitowej, z odwodnieniem
długość toru: 325 metrów
długość prostych: 62 m
promień łuków: 31 m
szerokość toru na prostych: 12 m, a na łukach 18 m
nachylenie toru na prostych: 4% tj. 50 cm , a na łuku 6/7 % tj. 110 cm
tor otoczony bandą oddaloną od widowni pasam o szerokości 3 m
Park maszyn:
w parku maszyn są 24 boksy serwisowe wraz z całym zapleczem.
Oświetlenie:
Płyta wewnętrzna:
nawierzchnia
zielona, z odwodnieniem, przeznaczona m.in. dla mini speedwaya,
speedroweru, fourcrossu, zawodów hippicznych i innych dyscyplin
sportowych.
Obiekt został
zaprojektowany zgodnie z przepisami FIM (Międzynarodowej Federacji
Motocyklowej ), uchwałą ZG PZM w sprawie licencji dla klubów Ekstraligi
Żużlowej, wymogami Grand PRIX (Mistrzostwa Świata) dla tej dyscypliny
sportu, wymogami wynikającymi z rozporządzenia Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji w sprawie sposobu utrwalania przebiegu
imprez masowych oraz wymaganiami technicznymi dla urządzeń
rejestrujących obraz i dźwięk. <www.torun.pl>