
Rozwój społeczny, kulturalny a przede wszystkim gospodarczy każdego Państwa jest ściśle związany z procesem edukacji w danym kraju, ale nie tylko. Wpływ jakości oraz stopień wykształcenia dostrzegalny jest nie tylko w skali kraju ale również w lokalnych środowiskach.
W obecnej sytuacji na rynku pracy poziom wykształcenia jest jednym z podstawowych aspektów warunkujących rozwój zawodowy. Bezpowrotnie minęły czasy kiedy pracę załatwiano głównie po znajomości i z polecenia.
Kultura korporacyjna, która powoli dominuje polski system zatrudnienia sprawia, że pracę zarówno w polskich jak i zagranicznych firmach zyskują najlepiej przygotowani w procesie edukacji.
Dużo mówi się o wyrównywaniu szans na zdobycie zatrudnienia osób z małych miasteczek i wsi, w których jakość kształcenia powszechnie uważany jest za gorszy. Jednakże poważniejszym problemem niż zróżnicowanie poziomu jakości kształcenia jest całkowite wykluczenie poszczególnych osób z procesu edukacji
Przyczyn wykluczenia można doszukiwać się w różnych aspektach funkcjonowania w społeczeństwie. Najczęściej jednak dotknięte tym zjawiskiem są osoby z tzw. marginesu społecznego, niewykształcone gospodynie domowe, osoby, które po ukończeniu szkoły podstawowej zdecydowały się podjąć pracę nie wymagającą żadnych kwalifikacji oraz bezrobotni powyżej 18 roku życia.
Mimo wielu reform systemu edukacji na przestrzeni lat, coraz większych nakładów finansowych z budżetu Państwa, zwiększonej świadomości społecznej i coraz łatwiejszemu dostępowi do edukacji, przerywanie procesu edukacji nadal jest poważnym problemem.
Poważnym i rozległym na tyle, że zainteresowała się nim Komisja Europejska.
Liczby przerażają...
Wystarczy wspomnieć, że z przeprowadzonych badań wynika, że np. w Szwecji ok. 47 procent populacji dorosłych nie ukończyło dwóch pierwszych stopni edukacji szkolnej.
W Czechach 19 procent obywateli powyżej 15. roku życia zakończyło naukę nie zdobywając żadnych kwalifikacji. W przypadku Polski ten odsetek wynosi ok. 8-9 procent. Oszacowano, że w całej Europie mieszka co najmniej kilka milionów osób dorosłych, którzy mogą być zainteresowani kontynuowaniem nauki.
Ponieważ wykluczenie z edukacji stało się problem ogólnoeuropejskim, w jego rozwiązanie zaangażowały się instytucje z siedmiu państw – Belgii, Czech, Hiszpanii, Rumunii, Szwecji, Turcji i Polski.
Wynikiem współpracy stał się finansowany z funduszy unijnych projekt „Back to school – A chance for A Better life” (Powrót do szkoły szansą na lepsze życie). Koordynatorem jest szwedzka placówka edukacyjna Komvux Mimer natomiast partnerem ze strony polskiej została Wyższa Szkoła Humanistyczno – Ekonomiczna w Łodzi, która w ostatnich dniach zyskała status Akademii, co niewątpliwie podnosi jej prestiż jako partnera projektu.
Skuteczność projektu
W ramach projektu stworzono możliwie najskuteczniejsze „narzędzia”, umożliwiające powrót na ścieżkę edukacji osobom, które z różnych względów przerwały naukę.
Projekt realizowany jest dwutorowo i został skierowany bezpośrednio do osób zainteresowanych powrotem do szkoły jak i do osób które z racji wykonywanych zawodów mają osobisty kontakt z „wykluczonymi” są to m.in. pracownicy agencji zatrudnienia, wychowawcy, opiekunowie czy pracownicy socjalni.
W ramach projektu powstał raport na temat analizy potrzeb i obszaru badań: „Główne przeszkody w powrocie do szkoły. Co można zrobić?”.
Wnikliwa analiza problemu pozwoliła na przygotowanie skutecznych rozwiązań.
Przygotowano intensywne szkolenie dla nauczycieli pracujących z dorosłymi: „Ponowne powitanie ich w szkole”, w ramach którego nauczyciele przygotowywani są do trudnej roli wdrożenia uczniów powracających do szkoły. Kurs o którym mowa przygotowany został przez partnerów z Belgii na podstawie materiałów dostarczonych przez wszystkich partnerów, a obecnie trwają pracę przygotowawcze do jego wdrożenia w Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi.
Jednak to nie jedyna pomoc.
We współpracy z międzynarodowymi partnerami powstał specjalny poradnik dla nauczycieli, trenerów oraz osób odpowiedzialnych za zasoby ludzkie.
Poradnik ten jest narzędziem mającym na celu nie tylko zmotywowanie tych, którzy zbyt wcześnie zrezygnowali z edukacji do powrotu do szkoły w wieku dorosłym ale również do efektywnego spędzenia tego czasu.
Jednakże twórcy projektu zwracają także baczną uwagę na pomoc osobom, które same zdecydowały się na powrót do szkoły. Dla osób tych stworzono przewodnik mający na celu zainspirowanie i przekazanie praktycznej wiedzy jak kontynuować edukację.
Poza przewodnikiem stworzono nowoczesne internetowe narzędzie rozwoju osobistego - „Od tego kim jestem do tego kim będę”.
Składa się ono z trzech modułów: osobiste powody porzucenia szkoły i przeszkody w powrocie do edukacji (oparte na podstawie kwestionariusza), osobisty profil zawodowy według standardów EQF. Po wypełnieniu dwóch pierwszych modułów automatycznie generowana jest lista sugestii ze sposobami na rozwój osobisty
Wszyscy chętni do sprawdzenia swoich predyspozycji zawodowych będą mogli to zrobić już pod koniec czerwca, kiedy to urządzenie zacznie funkcjonować na stronie www.btos.eu
Bez wątpienia jeden projekt mimo iż bardzo różnorodny i tworzony we współpracy z wieloma instytucjami europejskimi nie rozwiąże wszystkich aspektów przedwczesnego przerywania edukacji. Natomiast z pewnością przyczyni się do poprawy sytuacji osób wykluczonych , a co za tym idzie do poprawy sytuacji regionów, których mieszkańcy w największym stopniu zostali dotknięci tym zjawiskiem
Jakub Wilamek
Ta publikacja powstała w ramach projektu współfinansowanego przez Komisję Europejską. Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu. Ta publikacja odzwierciedla tylko opinie autora i Komisja nie może być pociągnięta do odpowiedzialności za tekst.
Szczegółowych informacji dotyczących projektu udziela koordynatorka projektu w Polsce Klaudia A. Kruszyńska, email: Kruszynska@ahe.lodz.pl