Spotkanie z kulturą trypolską w Muzeum Okręgowym w Toruniu
Na wystawie „Neolityczny barok – kultura trypolska” po raz pierwszy w Toruniu prezentowane są unikatowe przedmioty - figurki kobiet kultury trypolskiej (VI-III tys. p.n.e.) ze zbiorów Muzeum Archeologicznego w Krakowie i Muzeum Okręgowego w Toruniu (1 figurka). Kolekcja tych zabytków pochodzi z wykopalisk z Bilcza Złotego na Ukrainie (Ogród i jaskinia Werteba). Uzupełnieniem prezentowanych eksponatów pochodzących ze zbiorów Muzeum Archeologicznego w Krakowie są kolorowe tablice informacyjne przedstawiające historię tej niezwykłej kultury.
„Jest to prezentacja jednej z najbardziej intrygujących kultur
archeologicznych w pradziejach Europy. Odkrycia pierwszych stanowisk
zaliczanych do tej kultury sięgają XIX wieku i choć wiedza na jej temat
znacznie poszerzyła się od tego czasu, dyskusje dotyczące jej historii i
materialnych pozostałości odkrywanych w ziemi przez archeologów trwają
do dzisiaj” – mówi kurator wystawy Beata Bielińska - Majewska. Nazwa
pochodzi od wsi Trypole, niedaleko Kijowa. Dokonano tu jednego z
pierwszych odkryć.
Wystawa podzielona została na dwie główne
części. W pierwszej przedstawiono historię badań i odkryć. Druga część
prezentuje wybrane aspekty życia mieszkańców osad trypolskich oraz
najwspanialsze zabytki pochodzące z badań w Bilczu Złotym na Ukrainie.
Jak mówi Beata Bielińska-Majewska, fenomen kultury trypolskiej
fascynował wielu ludzi, a jej piękno tkwi w przedmiotach, które
przetrwały do naszych czasów. „Wspaniałymi jej wytworami są przede
wszystkim barwnie malowane naczynia ceramiczne, od których nazywano ją
również kulturą ceramiki malowanej. Naczynia te zalicza się do
najpiękniejszych powstałych w eneolicie europejskim” – dodaje.
Rozwój kultury trypolskiej na terenie Ukrainy przypada na lata około 5400 - 2750 p.n.e. Jak tłumaczy kurator wystawy, symbolika stosowana przy
ozdabianiu naczyń nawiązuje do świata przyrody i w znacznym stopniu
związana jest z siłami natury. Spirale, wstęgi i inne wzory geometryczne
symbolizujące księżyc, gwiazdy i słońce, to często powtarzające się
motywy. Dość często na naczyniach tej kultury pojawia się ornament
malowany głównie czarnymi, brązowymi, białymi i czerwonymi barwnikami.
Do unikatowych przedmiotów tej kultury należą gliniane modele domów i
świątyń związanych z kultem urodzaju i Matki Ziemi.
„Sztuka
zdobienia naczyń ukazuje złożoność świata ówczesnych mieszkańców.
Naczynia ręcznie lepione odznaczają się wysokim poziomem wykonania i
przepiękną ornamentyką. Możemy wśród nich wyróżnić misy i czasze,
pucharki różnego typu, naczynia gruszkowate, amfory pokryte zdobieniem
geometrycznym, pokrywki a także naczynia binoklowate. Bogactwo tej
niepowtarzalnej kultury widać m.in. w zdobieniu naczyń i innych
przedmiotów codziennego użytku. Przepięknie malowana ceramika, gliniane
statuetki kobiet, figurki zwierząt domowych, należą do unikatowych w
skali europejskiej” – opowiada Beata Bielińska - Majewska. Ludność tej
kultury słynęła także z budowania „gigantycznych osiedli”. Jak tłumaczy
kurator wystawy, domy budowano zazwyczaj w obrębie zamkniętego koła.
Duży dom trypolski przeważnie podzielony był poprzecznymi ścianami na
kilka pomieszczeń mieszkalnych. W każdym z nich znajdował się piec,
naczynia do gotowania i przechowywania żywności oraz narzędzia
rolnicze i żarna.
Wystawa „Neolityczny barok – kultura
trypolska” prezentowana jest w Piwnicy Gdańskiej Ratusza
Staromiejskiego w Toruniu. Można ją oglądać od 11 czerwca do 12
września 2010 r.
PAP – Nauka w Polsce
5400-2750
ostatnia aktualizacja: 2010-12-16