Festiwal teatralny Kontakt będzie się odbywał co dwa lata. Jego organizator, Teatr Horzycy, lukę w repertuarze wypełni nowym przedsięwzięciem - Festiwalem Debiutantów Pierwszy Kontakt. Dzięki temu placówka będzie mogła podwoić wydatki na organizację pierwszego z tych przeglądów.
Nowe propozycje Teatru Horzycy to odpowiedź na kryzys,
w którym znalazł się Kontakt - jedna z najbardziej prestiżowych imprez
teatralnych w kraju. Od kilku sezonów nie wzrasta budżet przedsięwzięcia, a
tymczasem ściągnięcie do Torunia interesujących spektakli z Europy staje się
coraz droższe. Przegląd organizowany od 1991 r. przez Teatr Horzycy nie
wytrzymuje rywalizacji z innymi polskimi imprezami, które biją toruńską pod
względem budżetu i komfortu teatralnych prezentacji.
- Konkurencja rośnie, teraz w Polsce jest 400 festiwali, w tym kilka
międzynarodowych, które intensywnie się rozwijają - zauważa Jadwiga Oleradzka,
dyrektor toruńskiego teatru. - Toruń stoi w miejscu: nie dorobiliśmy się nowej
sceny teatralnej, a przez 20 lat festiwalu wiele z naszych lokali się zupełnie
zdekapitalizowało. Kontakt od lat znajduje się na najwyższej półce europejskich
festiwali, ale wciąż powstaje za małe pieniądze i w dramatycznych warunkach.
Pomysł, aby festiwal odbywał się w cyklu dwuletnim,
nie jest nowy, ale toruńska scena dopiero we przyszłym roku zamierza wprowadzić
go w życie. To rozwiązanie pozwoli teatrowi na podwojenie wydatków na
przygotowanie festiwalu. Jak to wyglądało do tej pory? Zeszłoroczna edycja
kosztowała 1,8 mln zł, ale to był wyjątek, bo zazwyczaj budżet imprezy zamyka
się w kwocie ok. 1,4 mln zł. Samorząd województwa, który jest organizatorem
Teatru Horzycy, zadeklarował, że zwiększy dotację na festiwal.
- Co dwa lata będziemy dawali nie mniej niż 1,5 mln zł - zapowiada Jerzy
Janczarski, dyrektor departamentu kultury i dziedzictwa narodowego w Urzędzie
Marszałkowskim.
Więcej pieniędzy na Kontakt - około pół miliona złotych - obiecał też toruński
magistrat.
- Jeśli dodamy do tego dotację ministerialną i inne środki, będziemy mieli
budżet w wysokości ok. 2,5-2,7 mln zł - liczy Oleradzka. - Takie pieniądze
pozwolą nam na zapraszanie droższych spektakli i powtarzanie przedstawień, aby
mogło je zobaczyć jak najwięcej widzów.
Teatr, by zagospodarować przerwę w przyszłorocznym majowym repertuarze,
wymyślił nową imprezę - Festiwal Debiutantów Pierwszy Kontakt. Przegląd będzie
promował reżyserów i aktorów, którzy debiutowali podczas dwóch sezonów
poprzedzających przegląd.
- To byłaby konfrontacja młodego i dojrzałego teatru oraz propagowanie
działalności twórców debiutujących na zawodowych scenach, którzy poszukują
nowej formuły i nowego języka teatru. Wystąpią przedstawiciele uznanych scen i
reprezentacji małych prywatnych teatrów - opowiada Iwona Kempa, dyrektor
artystyczny Teatru Horzycy.
Nowy festiwal będzie się odbywał w formule konkursu. Nagrody dla najlepszego reżysera
i aktora przyzna trzyosobowe jury. Swojego faworyta wśród inscenizatorów wskaże
Teatr Horzycy, który zaprosi go do pracy nad przedstawieniem w Toruniu.
Jak będzie wyglądał budżet nowego festiwalu?
- Na pewno będzie to tańsza impreza niż Kontakt, bo nie będziemy musieli
ściągać zespołów z Moskwy albo Korei, jak to czasami bywało - tłumaczy
Oleradzka.
Widzowie będą mieli szansę kilkukrotnie obejrzeć zaproszone do Torunia
propozycje teatralne. Scena dramatyczna zapowiada, że część prezentacji odbędzie
się w miejscach, które do tej pory nie kojarzyły się nikomu z teatrem.
Większość spektakli zagości w kameralnych przestrzeniach. Teatr ponadto
zamierza przyciągnąć do współpracy toruńskich twórców i animatorów kultury -
organizatorzy zamierzają przygotować też bogaty program imprez towarzyszących
festiwalowi: koncertów, wystaw, spotkań i akcji artystycznych.
Scena ogłosiła już konkurs na opracowanie elementów oprawy plastycznej nowego
festiwalu.
- Konkurs ma charakter otwarty, liczymy szczególnie na zainteresowanie
studentów kierunków artystycznych UMK - czytamy na stronie www.teatr.torun.pl.
- Preferowane będą rozwiązania odwołujące się do wrażliwości młodych odbiorców.
Nagrodą dla zwycięzcy będzie umowa na logotyp i opracowanie graficzne: plakatu,
afisza, folderu, ulotki, zaproszenia, zakładki na stronie internetowej.
Źródło: Gazeta Wyborcza Toruń