Jak wygląda Perfekcyjna lekcja?
Zastanawiałeś się kiedyś, jak wygląda lekcja w Szkole Językowej Perfekt? Praktycznie każda rozpoczyna się od powtórki materiału z kilku ostatnich lekcji, po której wprowadzany jest nowy materiał.
Prawie cała lekcja to praca ustna z lektorem, polegająca na tym, że
lektor uczy nowego słownictwa lub zagadnienia gramatycznego, a potem
zadaje pytania z użyciem tych słów i gramatyki tak, aby cały nowy
materiał był ćwiczony w praktyce i w kontekście. Praca ustna jest
przerywana czytaniami i dyktandami.
Nauczyciel mówi do słuchaczy dość szybko, w naturalnym tempie
konwersacji. Mimo że początkowo taki sposób prowadzenia zajęć może
dziwić słuchaczy, szybko przyzwyczają się do niego, co pozwala im
później łatwo rozumieć rozmowy w obcym języku prowadzone z naturalną
prędkością.
Nauczyciel zadaje każde pytanie dwa razy z dużą prędkością,
automatycznie zaczynając też odpowiedź za słuchacza. To pozwala
słuchaczowi łatwiej zrozumieć pytanie oraz przygotować się do
odpowiedzi, dzięki czemu tempo lekcji jest większe. Nauczyciel nie czeka
biernie, aż słuchacz sam odpowie na pytanie, ale cały czas skłania go
do szybkiej odpowiedzi.
Pytania i odpowiedzi w pierwszych etapach nauki są z góry określone i od
tego wzoru nie powinien odbiegać ani nauczyciel, ani słuchacz. Słuchacz
ćwiczy dokładnie te słowa i struktury gramatyczne, które są zawarte
w pytaniach i odpowiedziach. W kolejnych etapach wprowadza się elementy
własnej inwencji i słuchacz tworzy coraz więcej własnych, dowolnych
odpowiedzi.
Aby rozwinąć odpowiednie odruchy językowe, należy mówić szybko i bez
zastanawiania się.
Dzięki temu wykorzenia się nawyk myślenia po polsku i
tłumaczenia na język obcy, który bardzo utrudnia rozumienie ze słuchu i
mówienie w naturalnym tempie.
Najlepszym sposobem nauki języka jest po prostu mówienie nim. Słuchacze
odpowiadają na pytania nauczyciela w jak najdłuższej formie, aby
maksymalnie wydłużyć czas mówienia oraz ćwiczyć jak najwięcej słów i
struktur gramatycznych.
Bardzo ważne jest zwracanie uwagi na poprawną wymowę już od pierwszej
lekcji i dlatego nauczyciele często poprawiają wymowę słuchaczy. Dzięki
temu już od początku wykształcają się prawidłowe nawyki i słuchacz robi
coraz mniej błędów. Jeśli natomiast zaniedba się wymowę na początku
kursu, słuchacz utrwala błędy w wymowie, które jest potem bardzo trudno
wykorzenić.
W czasie lekcji, kiedy nauczyciel zadaje pytania, książki powinny być
zamknięte. Na pewno łatwiej jest zrozumieć tekst pisany, niż mówiony,
ale takie postępowanie źle wpływa na wymowę i szybkość uczenia się
słuchacza. Później słuchacz mógłby pamiętać raczej pisownię, niż wymowę
słów, co utrudniłoby poprawne mówienie i rozumienie ze słuchu.
Słuchacze nie powinni również notować w czasie lekcji, ponieważ
rozprasza to ich uwagę, a powinni być w pełni skoncentrowani na tym, co
dzieje się w sali lekcyjnej. Całe słownictwo oraz wszystkie pytania
znajdują się w książce Słuchacza, a więc nie ma potrzeby notowania.
ostatnia aktualizacja: 2011-08-31