Scena teatralna Yakizoff zaprasza na cotygodniowe spotkania z teatrem PROGRAM NA MAJ 18.05.2009, GODZ. 19.00 WYDARZENIE TEATRALNE MIESIĄCA: TEATR KRZYK, GŁOSY. (WIĘCEJ INFORMACJI PONIŻEJ)
Scena teatralna Yakizoff
zaprasza
na cotygodniowe spotkania z teatrem
PROGRAM NA MAJ
18.05.2009, GODZ. 19.00
WYDARZENIE TEATRALNE MIESIĄCA:
TEATR KRZYK,
GŁOSY.
(WIĘCEJ INFORMACJI PONIŻEJ)
O4.05.2009, godz. 19.00
1. Maja Zierkowska, Śmierć Człowieka Wiewiórki wg tekstu Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk.
Reżyseria: Arleta Szatkowska.
Wykonanie: Maja Zierkowska.
'Historia opisana w tej sztuce wydarzyła się naprawdę. Ulrike Meinhof
pomogła uwolnić Andreasa Baadera, porzuciła dzieci, zeszła do podziemia, by walczyć o Nowe Niemcy. Pisała manifest RAF, uczestniczyła lub współdziałała w napadach na banki, podrzucała bomby. Została aresztowana, gwałtem prześwietlono jej czaszkę. (...)'
'Śmierć Człowieka-Wiewiórki'
Tekst młodej autorki to inteligentna próba zgłębienia fenomenu niemieckiego terroryzmu lat 70-tych i legendy jego głównych bohaterów: Ulrike Meinhof, Andreasa Baadera i Gudrun Ensslin. Zarówno 'ideały' bojowników, jak i system, z którym walczyli opisane zostały z dużą ironią i humorem. Historia RAFu jest punktem wyjścia dla postawienia pytań na temat zasadności stosowania przemocy: w życiu osobistym, społecznym, politycznym i ... w teatrze.
Dramat nagrodzony w XVIII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej organizowanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Prapremierę zrealizował Teatr Usta Usta.
11.05.2009, godz. 19.00:
Magazyn Prób Bezpsa, Eros, czyli pożądanie porządku, albo porządek pożądania, na podstawie Uczty Platona (tłum. Wł. Witwicki).
Reżyseria: zespół.
Występują: Nastazja Puzinowska, Daniel Sobota, Jacek Puzinowski.
Magazyn Prób Bezpsa powstał w 2004 roku przy Uniwersytecie Technologiczno-Przyrodniczym w Bydgoszczy i Fundacji Kultury „Yakiza”. Tworzą go ludzie różnych profesji i środowisk.
Pierwszym jego większym przedsięwzięciem był tworzony wraz bydgoską grupą teatralną Studio Czyczkowy „filozoficzny” spektakl pt. „Bezsennik Barnabera”. Podczas pracy do tego spektaklu dzięki wiedzy, wysiłkowi i cierpliwości Jerzego Weltera członkowie Magazynu nabyli teatralnej „ogłady” (która skądinąd wiele jeszcze pozostawia do życzenia). Korespondujące z „filozoficznością” owego debiutanckiego przedsięwzięcia zainteresowanie grupy Platońską „Ucztą”, pokazuje, że grupa idzie w kierunku „teatru filozoficznego” (cokolwiek miałoby to znaczyć). Filozoficzność nie musi przy tym oznaczać powagi i naprzykrzającego się pouczania. Bliżej jej do śmiechu i ironii. Medium filozofii jest radość, błazenada i poczucie nieusuwalności głupoty, kryjącej się we wszelkiej „ludzkiej mądrości”. Platońskie dialogi – źródło filozofii europejskiej – są tego znakomitym świadectwem.…
„Uczta” Platona przedstawia przyjęcie u Agatona. Są na nim różne znakomitości ówczesnych Aten. Pijąc i jedząc, postanawiają mówić o Erosie. Ustalają w tym celu kolejność wystąpień. Każdy z uczestników biesiady przedstawia inną teorię Erosa. Wszystkie one stanowią trwałą podstawę i niewyczerpany rezerwuar europejskiego myślenia o miłości tzw. pożądliwej. Wreszcie przychodzi czas na mowę Sokratesa. Przypomina on słowa wróżki Diotymy. W jej usta wkłada Platon opis stopni i porządku pożądania, którego szczytem jest „morze piękna”.
18.05.2009, godz. 19.00
GOŚĆ SPECJALNY: TEATR KRZYK, GŁOSY.
§ Reżyseria: Marek Kościółek
§ Obsada:Anna Giniewska, Małgorzata Dorenda, Marcin Pławski, Adrian Drapkowski, Bartosz Ciosek
§ Opracownie muzyczne: Bartosz Bojdo
§ Reżyseria świateł: Andrzej Szwaczyk
Teatr Krzyk został założony w 2002 przez Marka Kościółka, aktora Teatru Brama i absolwenta Akademii w Gardzienicach, który jest także reżyserem spektakli teatru. Od samego początku związany z Ośrodkiem Kultury i Sportu w Maszewie, od roku 2006 pracuje w pomieszczeniach po dawnej kotłowni (tzw. Kotłoffnia), w 2008 gruntownie wyremontowanej. Animator kultury w gminie Maszewo, organizuje zajęcia warsztatowe i dydaktyczne, w których szczególny nacisk kładzie na pracę z dziećmi i młodzieżą z rodzin patologicznych. Gospodarz organizowanej od 2006 roku Ogólnopolskiej Biesiady Teatralnej Wejrzenia.
Spektakl Głosy inspirowany wydarzeniami w toruńskim technikum w roku 2004 (gdzie lekcja języka angielskiego zamieniła sie w znęcanie psychiczne i fizyczne nad nauczycielem) stara się być głosem młodych ludzi żyjących w małej przestrzeni lokalnej. Głos ten przeradza się niekiedy w dramat, w którym de facto nikt nie potrafi dotknąć, poczuć. Nie potrafi bo nikt miłości nie zna i nie rozumie.
25.05.2009, godz. 19.00
TEATR LEMURY, PIASKOWNICA wg tekstu Michała Walczaka.
Reżyseria: Wiesław Kowalski
Występują: Julian Świeżewski, Mateusz Krempa, Dominika Matuszak, Milena Hałko, Beata Gumienna, Katarzyna Grudlewska, Aneta Rybka.
W 2001 roku Michał Walczak za utwór PIASKOWNICA otrzymał pierwszą nagrodę w konkursie dramaturgicznym My na progu nowego wieku.
Po raz pierwszy PIASKOWNICĘ w 2003 roku na scenie wałbrzyskiego Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego wystawił Piotr Kruszczyński. W tym samym roku po dramat Michała Walczaka sięgnął Tadeusz Bradecki, który w Teatrze Narodowym zrealizował spektakl zatytułowany PIASKOWNICA W PIASKOWNICY. Na przedstawienie, obok tekstu Walczaka, złożył się także młodzieńczy dramat reżysera z 1980 roku zatytułowany W PIASKOWNICY. W 2004 roku PIASKOWNICĘ można było zobaczyć w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie w reżyserii Tomasza Mana.
'Piaskownica' - debiutancki utwór Michała Walczaka ('Podróż do wnętrza pokoju', 'Kopalnia', 'Pierwszy raz') - pod pozorem historii z piaskownicy, najprostszych rozmów dzieci opowiada o skomplikowanych relacjach kobieta - mężczyzna.
Bohaterami 'Piaskownicy' są młodzi ludzie, o których właściwie nic nie wiemy, on, Protazy zafascynowany Batmanem, symbolem popkultury i nowoczesnego świata, i ona, Miłka chodząca ze swoją szmacianą lalką. Chłopak uważa, iż piaskownica należy tylko do niego, bawi się w niej w zabijanie i ratowanie ludzi, jak Batman. Wyobraża sobie, jak Batman leciał nad prerią. Natomiast dziewczynka jest nietypowa, cicha, spokojna, nieopatrznie wchodzi na terytorium Protazaka naruszając ustalony przez niego regulamin. Nieoczekiwanie zakochują się w sobie, a sztuka pokazuje kolejne fazy ich rozwijającego się uczucia. Każdy z bohaterów przeżywa je na swój sposób.
Wszystkie spektakle odbywają się w BCSK Yakiza, ul. Podolska 15.
dodane przez Yakiza