Wydarzenie łączące eksperymentalną muzykę elektroniczną, ekstremalny noise z Tokyo i sonoryczne impulsy DNA.
NOISE CONCERT
ZBIGNIEW KARKOWSKI / ROBERT B. LISEK / RENE KOTE
Wydarzenie łączące eksperymentalną muzykę elektroniczną, ekstremalny noise z Tokyo i sonoryczne impulsy DNA.
27.09.2012 (czwartek)
Toruń, klub NRD ul. Browarna 6
www.myspace.com/enerde
www.facebook.com/enerdeclub
start 21:00
wejście 20 pln
Zbigniew Karkowski jest jednym z najważniejszych kompozytorów i wykonawców muzyki współczesnej, (elektronicznej, akustycznej i noise). W młodości wyemigrował z Polski; od 1994 mieszka w Tokio. Uczył się m.in. u Iannisa Xenakisa, Oliviera Messiaena, Pierre'a Bouleza i Georges'a Aperghisa.
Karkowski to mistrz noisowego terroru z Tokyo i jedna z ważniejszych postaci muzyki współczesnej, wymieniany jednych tchem razem z Merzbow, Tetsuo Furudate, KK Null, Francisco Lopez czy Otomo Yoshihide. Kompozytor i wykonawca muzyki, zarówno elektronicznej jak i akustycznej, eksperymentator, improwizator, muzyk elektroniczny. Jako nastolatek wyemigrował z Polski, mieszkał w Göteborgu, Amsterdamie, Berlinie, Paryżu, Los Angeles, by ostatecznie osiedlić się w Tokyo w 1994 roku. Studiował kompozycję w Polsce, estetykę muzyki współczesnej na State College of Music w Göteborgu i muzykę komputerową na Uniwersytecie Technologicznym Chalmers. Po ukończeniu edukacji w Szwecji podjął roczne studia sonologiczne w Królewskim Konserwatorium w Hadze w Holandii. Uczestniczył też w wielu letnich kursach kompozycji organizowanych przez francuskie Centrum Acanthes w Awinionie oraz Aix-en-Provence, gdzie pobierał naukę u klasyków muzyki XX wieku, takich jak Iannis Xenakis, Olivier Messiaen, Pierre Boulez, oraz Georges Aperghis. Karkowski jest aktywnym kompozytorem zarówno muzyki akustycznej jak i elektroakustycznej. Napisał utwory przeznaczone dla dużych orkiestr symfonicznych, a także operę i liczne utwory muzyki kameralnej wykonywane przez profesjonalne zespoły muzyków ze Szwecji Polski i Niemiec. Karkowski jest współzałożycielem zespołów Sensorband (wraz z Edwinem van der Heide i Atau Tanaką), Cosmic Trigger, Pop Senssurround Orchestra oraz UBSB. Współpracował z takimi artystami jak Aube, Merzbow, Kasper T. Toeplitz, Helmut Schaefer, Edwin Van Der Heide, Tetsuo Furudate, Kapotte Muziek, John Duncan, Ulf Bilting, Phauss, Francisco Lopez, David Kristian, Keiji Haino, Jim O'Rourke, Null/Zeni Geva, Otomo Yoshihide i wieloma innymi. W ciągu ostatnich kilkunastu lat grał setki koncertów na całym świecie, coraz częściej podróżuje do Chin, Ameryki Łacińskiej i Północnej, gdzie gra z lokalnymi muzykami oraz prowadzi warsztaty. Jak nikt inny osobiście zna środowiska muzyki awangardowej w każdym zakątku Ziemi. Karkowski uważa, że tradycyjnie pojmowana muzyka jest nieadekwatna do dzisiejszego świata i dlatego dotychczasowe teorie muzyczne oraz kulturowe powinny zostać zniszczone. W Toruniu artysta zaprezentuje między innymi material z nowej płyty 'Perceptual interpretations of ambiguous figures':
http://soundcloud.com/kikuchi-yukinori/sets/zbigniew-karkowski-perceptual
Robert B. Lisek, artysta, akcjoner, kompozytor koncentrujący się na systemach i procesach (obliczeniowych, biologicznych, społecznych); przechodząc przez hacktywizm, sztukę oprogramowania i radykalne interwencje społeczne, jego działalność nie poddaje się kategoryzacji; Lisek jest twórcą muzyki współczesnej, autorem wielu projektów na przecięciu muzyki spektralnej, stochatystycznej, konkretnej i noise'u. W swoich dziełach stosuje zaburzenia i zawieszenia języków i systemów, w tym błędy kodów oraz robaki i wirusy sieciowe. Lisek jest pionierem sztuki wykorzystującej metody sztucznej inteligencji i bioinżynierię. W projekcie Spectrum, który jest scenariuszem biotterrorystycznego ataku Warszawy, użył technik biologii molekularnej, badając samoreplikację czyli namnażanie się i rozprzestrzenianie bakterii. Lisek drąży również problemy zabezpieczeń, prywatności i tożsamości w społeczeństwie sieciowym; zbudował NEST - Citizens Intelligence Agency - oprogramowanie do szukania ukrytych powiązań między osobami, grupami, zdarzeniami, obiektami i miejscami. W ostatnich projektach łączy swoje DNA z wirusami i testuje wpływ promieniowania radioaktywnego na organizmy biologiczne. Pracuje także nad wzmocnieniami człowieka poprzez użycie radykalnych transgresywnych metod na przecięciu AGI, bioinżynierii i nanotechnologii [patrz antologia TRANSHUMAN]. Lisek jest także naukowcem specjalizującym się w teorii złożoności, teorii grafów i zbiorów częściowo-uporządkowanych, zastosowaniami w AGI i w superkompilacji. Założyciel Fundamental Research Lab, inicjator i lider grupy Laboratorium oraz Sympozjum Sztuki ACCESS. Autor ponad stu wystaw, koncertów i warsztatów. Jego projekty obejmują między innymi: CAPITAL - WORM Center Rotterdam, SECURE INSECURITY - ISEA, Istambul; MANIFESTO vs. MANIFESTO - CSW Zamek Ujazdowski; NEST - ARCO International Contemporary Art Fair, Madryt; GENGINE - Galeria Narodowa Zachęta, Warszawa; FLOAT- Lower Manhattan Cultural Council, Nowy Jork; WWAI - 2005, Los Angeles; GESPENST - Galeria Leto, Warszawa; Falsecodes - Red Gate Gallery, Pekin; State of Emergency Embassy – Galeria Entropia, Wrocław; FLEXTEXT - Byzantine Museum, Ateny; FXT – ACA Media Festival, Tokio; STACK – ISEA 02, Nagoya.
http://fundamental.art.pl/
http://soundcloud.com/robert-b-lisek/
Rene Kote - twórca działający w obszarze zakreślonym poetyką dzieła otwartego, skupiający się głównie na oddziaływaniu dźwiękiem pod egidą muzyki absolutnej, xperymentów z pogranicza dźwięku – fizyki – psyche. Autor metody semantycznego stymulowania dźwięku, pozwalającej na transformację i przenoszenie informacji do partytury muzycznej i dźwięku – ANTI-MUSIC. Ta koncepcja kompozycji opiera się na teorii bilateralnej znaku i zmierza do przekroczenia w swojej formie uwarunkowań percepcji muzycznej na rzecz oddziaływania dźwiękiem. Odwołanie do hebrajskiego języka literowo-cyfrowego, w którym każda litera ma swoją wartość liczbową, daje możliwość ułożenia algorytmów zawierających treść wyrazów – czyli stymulowanych semantycznie - SEMANTIC NOISE.
Nadrzędnym celem twórcy, widocznym w opcji SEMANTIC NOISE, nazwanej DŹWIĘKI MOWY, to badanie komunikacji przez przetwarzanie ingardenowskiej uniwersalnej koncepcji wielowarstwowej harmonii dzieła sztuki.
Pomijając, że wielowarstwowość mogłaby być cechą wszelkiej komunikacji, koncepcja która ujawnia po raz pierwszy, że to właśnie szeroko rozumiana polifonia jest ogólną zasadą organizacji co najmniej każdego komunikatu estetycznego, jest w intencji R. Kote wzbudzaniem i kreowaniem komunikacji między odbiorcami a twórcami. Założenie jest realizowane przez tworzenie Polilogu (wypowiedzi wielu osób naraz, która stanowi partyturę dla muzyków podczas koncertu), gdzie większa liczba uczestników komunikacji zwiększa możliwość zakłóceń na skutek nieuwagi, odmienności intencji i zainteresowań. Celem jest tu selekcjonowanie kreatywnych zakłóceń wynikających z odmienności intencji. Kolejnym efektem pracy R.Kote JEST stworzenie przemieszczającej się po Polsce sceny improwizacyjnej OPENCLOSE, która uległa transformacji do zasady, że każdy pojawia się, aby grać swoją muzykę w otoczeniu innych, którzy także grają swoją muzykę. Tak powstają różne formy muzyczne: kolaż dźwiękowy, noise, muzyka medytacyjna, f-akt... Założyciel GRUPY DIALOGU, 34d, OPENCLOSE MUSIC SESSION, ZMARSZCZKI, KAŻDY SIĘ ZMIEŚCI.
http://34dialog.wikispot.org/Anti-music_PL
dodane przez enerdeclub