Toruńska Orkiestra Symfoniczna w dniach: 11.XI - 2.XII zaprasza na I Międzynarodowy Festiwal Skrzypiec, w ramach którego odbędą się: koncerty, seanse filmowe, giełda płyt winylowych, wykłady i pokazy, konkurs kompozytorski, konkurs na recenzję muzyczną oraz III Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy.
Toruńska Orkiestra Symfoniczna zaprasza na pierwszy koncert w ramach I Międzynarodowego Festiwalu Skrzypiec - Toruń 2013. Odbędzie się on 11.11.2013r. o godzinie 18:00 w Sali Wielkiej Dworu Artusa.
Wykonawcy:
Orkiestra SINFONIETTA CRACOVIA / Sinfonietta Cracovia Orchestra
Robert KABARA – dyrygent / conductor
Anna Maria STAŚKIEWICZ – skrzypce / violin
Urszula GUŹLECKA – słowo / introduction
Program:
J.S.Bach – Koncert skrzypcowy a-moll, BWV 1041
W. A. Mozart - Sinfonia Concertante Es-dur KV 364
P.I. Czajkowski – Souvenir de Florence, op.70
Johann Sebastian Bach - Koncert skrzypcowy a-moll BWV 1041
Barok to czas, który w historii, oczywiście umownie, orientacyjnie, wyznaczają daty urodzin i śmierci Johanna Sebastiana Bacha (1685 – 1750). Już ten fakt świadczy o geniuszu kompozytora, którego twórczość stała się punktem odniesienia dla następnych pokoleń. Właściwie całą edukację muzyczną można by oprzeć na Bachu, zaczynając od jego drobnych utworów, a skończywszy na Koncertach, Pasjach, Kantatach, czy wreszcie fenomenalnych Koncertach brandenburskich. Koncert skrzypcowy a-moll, ujęty w katalogu BWV pod nr 1041, to wraz z Koncertem skrzypcowym E-dur, jedyne koncerty skrzypcowe zachowane w oryginalnej wersji. Jak przystało na formę koncertu solowego, która wykształciła się właśnie w baroku, Koncert a-moll składa się z 3 części. Genialna sztuka kontrapunktyczna Bacha zespala w nich partie solowe i zespołowe. Wymaga to od artystów znakomitego warsztatu, muzykalności, a od solisty umiejętności podporządkowania się zespołowi. W porównaniu z wirtuozowskimi koncertami późniejszych epok koncerty skrzypcowe Bacha tchną równowagą, porządkiem i sprawiają, że słuchamy ich z wielką przyjemnością.
Wolfgang Amadeus Mozart - Symfonia koncertująca Es-dur KV 364
Bogata twórczość Mozarta obejmuje wszystkie gatunki muzyczne, mało tego poszczególne formy doprowadził do doskonałości. Stworzył koncerty solowe na wszystkie instrumenty współczesnej mu orkiestry z wyjątkiem (!)wiolonczeli. Symfonia koncertująca Es-dur znakomicie łączy elementy symfonii z popisami koncertujących instrumentów: skrzypiec i altówki. Poszczególne partie solowe świetnie się uzupełniają, instrumenty grają na zmianę powtarzając całe frazy, a jeśli jakąś muzyczną kwestię przedstawiają razem to w zgodnym brzmieniu tercjowym lub sekstowym. W dziele tym w pełni realizuje Mozart swoje słowa zawarte w liście do ojca z dnia 26 września 1781 roku: „muzyka nie powinna być przykra dla uszu, przeciwnie – powinna im sprawiać przyjemność, bo muzyka zawsze powinna być muzyką.” –
Piotr Czajkowski - Souvenir de Florence
Twórczość Piotra Czajkowskiego kojarzymy głównie z wielkim formami: symfoniami, koncertami, baletami, operami. W nich najpełniej wyrażał swoje emocje, one przyniosły mu sławę i sprawiły, że na stałe muzyka Czajkowskiego gości na estradach koncertowych i w teatrach operowych. Jednak nie byłaby to cała prawda o twórczości kompozytora, gdybyśmy nie wspomnieli o jego muzyce kameralnej. Sekstet Souvenir de Florence to utwór, który powstał w 1890 roku na zamówienie Towarzystwa Muzyki Kameralnej w Petersburgu i tam też dwa lata później odbyło się zakończone wielkim sukcesem prawykonanie. Dzieło skomponowane na sześć instrumentów brzmi tak bardzo orkiestrowo, że współcześnie prezentowane jest z powodzeniem przez kameralne orkiestry smyczkowe.
dodane przez TOS