"
Słońce nad Lehistanem" jest to
aranżacja jednego z pomieszczeń Wozowni na podobieństwo typowego pokoju
mieszkalnego z przełomu lat 80 i 90, z telewizorem kineskopowym, który nadaje
program złożony wyłącznie ze starych fragmentów prognozy pogody. Prognozy
dosłownie i w przenośni są kiepskie, jednak pomieszczenie oświetla niezwykle
jasna żarówka, imitująca słońce. Wystawę dopełnia umieszczona w sali
laboratorium instalacja "Rakieta
<Gierek V 1.0>". Obiekt jest metalowo-cyfrowym,
kinetyczo-elektrycznym totemem Edwarda Gierka - pierwszego sekretarza PZPR.
Gierek utożsamiany jest z okresem wielkich przemian: otwarcia się Polski na
Zachód, dobrobytu, wzrostu gospodarczego, ale i wielkich obietnic bez pokrycia,
a na koniec, galopującego kryzysu. Epoka Gierka to czas narodzin i dzieciństwa
autora pracy.
Marcelo
Zammenhoff
(Piotr Wygachiewicz), ur. 1970 w Łodzi – artysta współczesny, twórca video-art,
konstruktor, fotografik, performer, designer, kompozytor. Równolegle
przedstawiciel polskiego kina offowego i eksperymentalnej sceny sceny
electro/synth-pop/noise, a także działacz kultury.