W dniach 2-10 października w Bydgoszczy odbędzie się kolejna edycja Festiwalu Prapremier. W tym roku w nowej - międzynarodowej odsłonie.
Pojęcie "prapremiery" wymaga redefinicji i poszerzenia w związku z najnowszymi tendencjami w polskim i światowym teatrze i sztukach performatywnych. Odchodzimy od rozumienia prapremiery jako pierwszego wystawienia tekstu. Chcemy skupić uwagę widzów na nowych jakościach dramaturgicznych samych spektakli, rodzących się na przecięciu nowych stylów sztuki aktorskiej, tekstu, fonosfery i muzyki, architektury i wizualności, ruchu i tańca, nowych mediów, materiałów dokumentalnych i archiwalnych, których oryginalne układy, kompozycje, partytury i struktury niejednokrotnie stanowią o ich wartości dramaturgicznej. To właśnie w tym obszarze -"nowych dramaturgii" - zachodzą najciekawsze zmiany w europejskim i światowym teatrze, w nim rodzą się najbardziej wartościowe zjawiska. Pojęcie "prapremiery" zdefiniować chcemy również problemowo i tematycznie (odchodząc od kontekstu estetycznego, łączonego zazwyczaj z tym słowem) jako inicjowanie nowych projektów w sferze społecznej, politycznej, ekonomicznej, kulturowej, proponowanie alternatywnych rozwiązań, innych możliwych "światów", rehabilitację zarówno kategorii "utopii", jak też "nowości", często nieobecnych i wykluczanych z debaty publicznej ostatnich lat (postmodernistyczna dewaluacja "nowości", koniec polityki, koniec historii).
Międzynarodowy programZwiększając liczbę spektakli prezentowanych na Festiwalu, rozszerzamy jego program o kilka spektakli zagranicznych twórców (zarówno tych uznanych, jak też zupełnie nowych, odkrywanych dla polskiej publiczności przez Festiwal) oraz zaprosić zagranicznych kuratorów, krytyków, badaczy i dyrektorów artystycznych, sprawiając, że Festiwal stanie się istotnym miejscem promocji polskiego teatru oraz konfrontacji idei i myśli teatralnych. Istotną wartością będą też międzynarodowe koprodukcje.
Nurty tematyczneDużą część zaproszonych spektakli skupić chcemy w nurcie tematycznym, w którym każdorazowo problematyzowany będzie inny rodzaj relacji pomiędzy dramaturgią i konkretnym zjawiskiem-problemem (np. dramaturgie wojny, dramaturgie kryzysów i konfliktów, dramaturgie utopii), konfrontując różne sposoby podejmowania tych problemów przez twórców zagranicznych i polskich. Podczas tegorocznej edycji szczególnie ważnym nurtem będą dramaturgie wojen i konfliktów (Wojny, których nie przeżyłam, Black Bismarck, Sounds Like War, Riding On a Cloud, Oh My Sweet Land, T'ien Lai, BNNT) oraz dramaturgie (dla) Europy (Europa. Śledztwo, Portret damy).
KoprodukcjeInicjować chcemy nowe zjawiska, podejmując międzynarodowe koprodukcje z najciekawszymi teatrami europejskimi i centrami sztuk performatywnych. W tym roku podczas festiwalu będzie miała miejsce polska premiera "Gabinetu politycznych osobliwości" ("Cabinet of Poltical Wonders") Any Vujanović, przygotowana w koprodukcji TPB i Kampnagel w Hamburgu.
9 dni
15 spektakli (w tym 6 zagranicznych)
5 koncertów
2 debaty
konferencja Polityczność instytucji sztuki
wydarzenia towarzyszące
Przedstawienia
WOJNY, KTÓRYCH NIE PRZEŻYŁAM Polska
COLLECTIVE JUMPS Polska
ALEKSANDRA ZEC Chorwacja
DELFIN, KTÓRY MNIE KOCHAŁ Polska
KWESTIA TECHNIKI Polska
KONCERT ŻYCZEŃ Polska
RIDING ON A CLOUD Liban / Holandia
APOKALIPSA Polska
BLACK BISMARCK Niemcy
EUROPA. ŚLEDZTWO Polska
SOUNDS LIKE WAR: KRIEGSERKLÄRUNG Niemcy
AKTORZY ŻYDOWSCY Polska
OH MY SWEET LAND Wielka Brytania / Szwajcaria
CABINET OF POLITICAL WONDERS Serbia / Niemcy / Polska
PORTRET DAMY Polska
Koncerty
JAAA!
ICANSWIM
T'IEN LAI
PEARLY CLOUDS
BNNT
Debaty
SZTUKA ODPOWIEDZIALNA GLOBALNIE? GEOPOLITYKA NOWYCH DRAMATURGII I TEATR SPRAW ZAGRANICZNYCH
CZYM SĄ NOWE DRAMATURGIE I DLACZEGO NIE WSZYSTKIE Z NICH WYMYŚLIŁ SZEKSPIR?
Konferencja POLITYCZNOŚĆ INSTYTUCJI SZTUKI. CO PO INSTYTUCJI KRYTYCZNEJ?
Towarzyszące
OBRAZY UCHODŹSTWA: OD MIGRACJI OBRAZÓW DO OBRAZÓW MIGRACJI