Międzynarodowy Dzień Muzyki
Krzysztof MEISINGER /gitara/
Tomasz BUGAJ /dyrygent/
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
W programie:
F. Mendelssohn - Bartholdy - Uwertura do Snu Nocy Letniej
J. Rodrigo - Concierto de Aranjuez
L. van Beethoven - VII Symfonia A-dur op.92
Sen nocy letniej to jeden z najbardziej znanych utworów w twórczości Feliksa Mendelssona. Oparty na dziele Williama Szekspira o tym samym tytule został stworzony przez zaledwie 17-letniego kompozytora. Mimo to dzieło cechuje się niezwykłą dojrzałością, emocjonalnością i nieznaną dotąd brzmieniowością. Co ciekawe prawykonanie miało miejsce w Szczecinie podczas koncertu, który był jednocześnie debiutem młodego kompozytora Utwór przedstawia kwintesencję stylu kompozytorskiego Mendelssohna - jest on nastrojowy, melodyjny, liryczny i chochlikowo lekki. W typowy sposób łączy doskonałą, klasyczną formę z romantyczną nastrojowością i programową fantastyką.
Koncert na gitarę solo i orkiestrę Concierto de Aranjuez autorstwa Joaquina Rodrigo został skomponowany w 1939 roku. Tytuł nawiązuje do ogrodów pałacu w Aranjuez gdzie kompozytor wraz z żoną spędzali miesiąc miodowy. Najbardziej znana jest druga część koncertu, często wykorzystywana w kulturze masowej. Obecny w niej przepiękny dialog pomiędzy instrumentami maluje nastrój smutku i niepokoju. W przeciwieństwie do części drugiej, część pierwsza i trzecia są niezwykle radosne i prezentują zarówno bardzo hiszpański klimat nawiązując do ludowej twórczości. Co interesujące często wykonawcy myśleli, że utwór jest bardzo stary i zapominali o honorarium dla kompozytora.
Zadedykowana hrabiemu Moritzowi von Friesowi VII symfonia A-dur Ludwika van Beethovena powstawała w latach 1811-1812. Przez Ryszarda Wagnera, przez wzgląd na swój muzyczny klimat, została nazwana „Apoteozą tańca”. Interpretacja samego kompozytora odnosi się nawet do bachanaliów:' Muzyka jest winem które inspiruje nas do tworzenia, ja jestem Bachusem, który daje to wspaniałe wino, aby uczynić ludzi duchowo pijanymi'. Utwór wykorzystany został w oscarowej produkcji Toma Hoopera 'Jak zostać królem' (2010) - znakomicie zintegrowany z kulminacyjną sceną filmu.
Tomasz Bugaj – ur. 11 grudnia 1950 roku. Podstawowe wykształcenie muzyczne uzyskał w Częstochowie w klasie fortepianu Wacławy Sakowicz. Studia muzyczne odbył w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (obecnie Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina) w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej Stanisława Wisłockiego. W tym czasie ukończył również muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Zaraz po studiach przez wszystkie szczeble kariery przeszedł współpracując z Warszawską Operą Kameralną. Później jako dyrektor artystyczny szefował w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Krakowskiej, Teatrowi Muzycznemu – Operze Narodowej w Warszawie. Jest laureatem międzynarodowych konkursów dyrygenckich. Oprócz działalności dyrygenckiej spełnia się jako pedagog prowadząc od 1997 roku klasę dyrygentury symfoniczno-operowej w Akademii Muzyki w Krakowie oraz na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie pełni funkcję kierownika Katedry Dyrygentury.
Krzysztof Meisinger – urodzony w 1984 w Głogowie, polski gitarzysta klasyczny. W opinii wielu krytyków muzycznych, jak i melomanów z całego świata, jest jednym z najbardziej fascynujących i charyzmatycznych młodych gitarzystów klasycznych. Największy wpływ na jego rozwój mieli pedagodzy i autorytety, m.in. Bolesław Brzonkalik, Piotr Zaleski, Aniello Desiderio (Włochy) oraz Christopher Parkening (USA). Jest zwycięzcą i laureatem wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów. Jest stypendystą Ministra Kultury, Prezydenta Miasta Bydgoszczy, Fundacji KGHM „Polska Miedź” oraz programu stypendialnego Ministra Kultury „Młoda Polska”. W 2008 roku został zwycięzcą uczelnianym oraz jednym z 6 finalistów regionu kujawsko-pomorskiego konkursu Primus Inter Pares Student Roku 2008- konkursu na najlepszego studenta Polski.
dodane przez TOS