Marcin Zdunik /wiolonczela/
Kai Bumann /dyrygent/
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
W programie:
Stanisław Moniuszko - Uwertura fantastyczna 'Bajka'
Camille Saint-Saëns - I Koncert wiolonczelowy a-moll op. 33
Johannes Brahms - I Symfonia c-moll op. 68
Uwertura Bajka Stanisława Moniuszki jest jednym z trzech wyłącznie instrumentalnych dzieł „ojca” polskiej opery. Mimo, że określa się ją jako „uwerturę fantastyczną” nie ma ona programu literackiego. Jak pisał Witold Rudziński w biografii kompozytora ''...mimo braku programu literackiego odnosimy wrażenie, że lepiej rozumiemy, o co chodzi w tej muzyce, gdy jej słuchamy, niż gdy o niej mówimy. [...] Zarówno za życia kompozytora jak i współcześnie, często pojawia się w programach koncertów.
Camille Saint-Saëns skomponował dwa koncerty wiolonczelowe. Większą popularnością cieszy się pierwszy z nich Koncert wiolonczelowy a-moll op. 33. Odznacza się on elegancją formy, wytrawną techniką kompozytorską i bezpośredniością stylu. Napisany został dla belgijskiego wiolonczelisty Auguste Tolbecque i przez niego po raz pierwszy wykonany w Paryżu w 1873 roku. Koncert ze względu na swój poziom trudności jest bardzo lubiany przez wirtuozów tego instrumentu, którzy mogą wówczas pokazać swoje niezwykłe umiejętności.
I symfonię c-moll op. 68 Brahmsa teoretycy muzyki nazywają X Symfonią, sugerując, że dzieło to jest kontynuacją cyklu beethovenowskiego. Jest pewnego rodzaju swoistym testamentem symfonicznym tego kompozytora. Prace nad tą symfonią trwały kilkanaście lat, ale słychać w niej dopracowanie pod każdym względem zarówno melodycznym jak i harmonicznym. Mimo, że Brahms przez lata wzbraniał się przed pisaniem muzyki symfonicznej to tym dziełem ukazał światu, że nie tyle doszedł do tego punktu co Beethoven, lecz poszedł dalej, wykorzystując zdobycze nowej epoki – romantyzmu. Swoją I symfonią wskazał współczesnym, że forma i treść symfoniczna nie została wyczerpana w IX symfonii Beethovena.
dodane przez TOS