26 marca w CSW otwarcie nowej wystawy. Inauguracji ekspozycji “Nie śpią tylko duchy. O duchach i mediach” będą towarzyszyć dodatkowe atrakcje. 27 i 28 marca zapraszamy również na weekend z duchami!
Wystawa,
zorganizowana we współpracy z Hartware MedienKunstVerein w Dortmundzie, gdzie
była prezentowana w 2009 roku, jest oparta na archiwum nagrań Friedricha
Jürgensona, który w 1959 roku odkrył tak zwane Electronic Voice Phenomenon
(EVP). Projekt przybliża “historie duchów”, które starają się odpowiedzieć na
pytanie dlaczego, przy całym naszym oświeceniu, ciągle przypisujemy
irracjonalne właściwości nowym mediom i technologiom – na przykład zdolność do
przekazywania wiadomości spoza naszego świata.
Jak piszą
kuratorzy wystawy, Inke Arns oraz Thibaut de Ruyter, punktem wyjściowym dla
projektu jest archiwum Friedricha Jürgensona, w którego skład wchodzi około
osiemset szpul magnetofonowych. Dzięki wysiłkom szwedzkiego artysty Carla
Michaela von Hausswolffa archiwum kilka lat temu umieszczono w Zentrum für
Kunst und Medientechnologie (ZKM) w Karlsruhe. Na wystawie, oprócz wyników
badań Jürgensona, prezentujemy archiwum anonimowego badacza z Aachen,
pochodzące z lat osiemdziesiątych XX wieku. Eksperymenty ze zjawiskiem EVP nie
ograniczały się jednak tylko do obszaru akustycznego. Posługując się
technologią wideo (wtedy jeszcze analogową) anonimowy badacz nagrywał obrazy
zmarłych osób ukazujące się rzekomo na ekranie włączonego telewizora. Te dwa
zbiory stanowią punkt wyjściowy wystawy projektów artystycznych poświęconych
kwestii istnienia duchów i wykorzystania nowych mediów oraz technologii dla
celów spirytystycznych, jak również politycznym implikacjom i estetyce
współczesnych zjawisk transkomunikacji.
Wykorzystując
żywe zainteresowanie współczesnych artystów tą tematyką, wystawa opowiada
„historię o duchach”, przy okazji starając się znaleźć odpowiedź na pytanie,
dlaczego, mimo obecnego stanu wiedzy, wciąż przypisujemy nowym w danej epoce
mediom i technologiom nadprzyrodzone właściwości – na przykład możliwość
pośrednictwa w komunikacji z zaświatami. Ogólnie rzecz ujmując, wszystkie
projekty dwudziestu artystów biorących udział w wystawie są świadectwem starań
uczynienia niewidocznego widocznym lub namacalnym.
Wystawa
będzie czynna do 30 maja.
WEEKEND Z
DUCHAMI
27 – 28
marca, sobota-niedziela
WARSZTATY
Martin
Howse WV2: Beyond the Zero / Poza zerem
Martin
Howse – Artysta, programista komputerowy, teoretyk i reżyser. Urodził soe w
1969 r. w Wielkiej Brytanii, ukończył Wydział Sztuk Pięknych Goldsmiths College
w 1989. Występował na całym świecie, używając zwykłego otwartego oprogramowania
i części komputerowych do obróbki i generowania danych. W 2005 roku, razem z
Jonathanem Kempem uzyskał główna nagrodę w międzynarodowym konkursie VIDA 8.0
Art and Artificial Life. W 2006 zainicjował powstanie xxxxx, centrum badań z
siedzibą w Berlinie, gdzie odbywają się warsztaty i gdzie powstało słynne
wydawnictwo xxxxx [reader] . Martin Howse regularnie pisuje do publikacji
GNU/Linux/free software i bierze udział w spotkaniach i konferencjach
poświęconych tematyce wolnego oprogramowania.
27 marca,
sobota
16:00 –
oprowadzanie kuratorskie po wystawie
18:00 –
Erik Bünger Wykład o schizofonii
Erik
Bünger – jest szwedzkim kompozytorem, twórcą instalacji dźwiękowych i pisarzem,
który mieszka i pracuje w Berlinie. Jego prace odnoszą się często do tego co
niewidzialne, zagadkowe, paranormalne. W najnowszej realizacji zatytułowanej
Lullaby (Kołysanka), przygotowanej jako instalacja site-specific dla Mysłowic,
artysta sięga po pierwszy, pochodzący sprzed 148 lat zapis głosu ludzkiego,
uzyskany za pomocą prymitywnego urządzenia o nazwie fonoautograf.
19:30 – koncerty – Carl Michael von Hausswolff ,
ZENIAL
Carl
Michael von Hausswolff – urodził się w
1956 roku w Linköping w Szwecji. Pracuje i mieszka w Sztokholmie. Od końca lat
70. XX wieku, Hausswolff pracuje jako kompozytor, traktujący magnetofon jako
swój główny instrument, oraz jako artysta konceptualny sięgający po
performance, instalacje światło-dźwięk oraz fotografię. Jego kompozycje z
okresu 1979-1992, zbudowane niemal wyłącznie z materiałów zaczerpniętych z
poprzednich instalacji audiowizualnych oraz działań performerskich, zasadniczo
składają się ze złożonych makromalnych akordów pokrytych estetyczną elegancją i
pięknem. W swoich późniejszych pracach, Hausswolff nie tylko utrzymał
stylistykę estetycznej elegancji wraz z akordami; dodatkowo do komponowania
dodał czysto izolacjonistyczny stan akustyczny. Współpracował między innymi z
Grahamem Lewisem, Jean-Louis Huhtą, Pan sonic, Russellem Haswellem. Jego muzykę
i sztukę dźwiękową można odnaleźć w nagraniach następujących wytwórni
płytowych: Ash International, Laton, Oral, RasterNoton, Firework Edition,
SubRosa i Die Stadt.
ZENIAL –
(Łukasz Szałankiewicz): sound-designer, kurator, uczestnik wielu
międzynarodowych festiwali. Prezentował swoją muzykę m.in. w Rosji, Bułgarii,
Niemczech, Holandii, Czechach, Austrii i Francji. W Polsce występował między
innymi w Bunkrze Sztuki, w Galerii Kordegarda, CSW Zamek Ujazdowski
(Laboratorium), Galerii Arsenał, CSW Łaźnia Gdańsk i wielu innych miejscach.
Współpracuje z licznym gronem artystów krajowych i zagranicznych. Znany z
projektów Palsecam, Aabzu, Zendee…
kuratorzy: Inke
Arns i Thibaut de Ruyter
Bilety:
20 zł (rodzinny), 10 zł (normalny), 5 zł (ulgowy). W czwartek wstęp bezpłatny.
Tego dnia o 16.30 odbywa się również darmowe zwiedzanie z przewodnikiem.
Miejsce: CSW
Znaki Czasu, ul. Wały gen. Sikorskiego 13