Na wystawie „Neolityczny barok – kultura trypolska” po raz pierwszy w Toruniu prezentowane są unikatowe przedmioty - figurki kobiet kultury trypolskiej (VI-III tys. p.n.e.) ze zbiorów Muzeum Archeologicznego w Krakowie i Muzeum Okręgowego w Toruniu (1 figurka). Kolekcja tych zabytków pochodzi z wykopalisk z Bilcza Złotego na Ukrainie (Ogród i jaskinia Werteba).
Uzupełnieniem prezentowanych eksponatów pochodzących ze
zbiorów Muzeum Archeologicznego w Krakowie są kolorowe tablice informacyjne
przedstawiające historię tej niezwykłej kultury.
„Jest to prezentacja jednej z najbardziej intrygujących
kultur archeologicznych w pradziejach Europy. Odkrycia pierwszych stanowisk
zaliczanych do tej kultury sięgają XIX wieku i choć wiedza na jej temat
znacznie poszerzyła się od tego czasu, dyskusje dotyczące jej historii i
materialnych pozostałości odkrywanych w ziemi przez archeologów trwają do
dzisiaj” – mówi kurator wystawy Beata Bielińska - Majewska. Nazwa pochodzi od
wsi Trypole, niedaleko Kijowa. Dokonano tu jednego z pierwszych odkryć.
Wystawa podzielona została na dwie główne części. W
pierwszej przedstawiono historię badań i odkryć. Druga część prezentuje wybrane
aspekty życia mieszkańców osad trypolskich oraz najwspanialsze zabytki
pochodzące z badań w Bilczu Złotym na Ukrainie.
Jak mówi Beata Bielińska-Majewska, fenomen kultury
trypolskiej fascynował wielu ludzi, a jej piękno tkwi w przedmiotach, które
przetrwały do naszych czasów. „Wspaniałymi jej wytworami są przede wszystkim
barwnie malowane naczynia ceramiczne, od których nazywano ją również kulturą
ceramiki malowanej. Naczynia te zalicza się do najpiękniejszych powstałych w
eneolicie europejskim” – dodaje.
Rozwój kultury trypolskiej na terenie Ukrainy przypada na
lata około 5400 - 2750 p.n.e. Jak tłumaczy kurator wystawy, symbolika stosowana
przy ozdabianiu naczyń nawiązuje do świata przyrody i w znacznym stopniu
związana jest z siłami natury. Spirale, wstęgi i inne wzory geometryczne
symbolizujące księżyc, gwiazdy i słońce, to często powtarzające się motywy. Dość często na naczyniach tej kultury
pojawia się ornament malowany głównie czarnymi, brązowymi, białymi i czerwonymi
barwnikami. Do unikatowych przedmiotów tej kultury należą gliniane modele domów
i świątyń związanych z kultem urodzaju i Matki Ziemi.
„Sztuka zdobienia naczyń ukazuje złożoność świata ówczesnych
mieszkańców. Naczynia ręcznie lepione
odznaczają się wysokim poziomem wykonania i przepiękną ornamentyką. Możemy
wśród nich wyróżnić misy i czasze, pucharki różnego typu, naczynia gruszkowate,
amfory pokryte zdobieniem geometrycznym, pokrywki a także naczynia binoklowate.
Bogactwo tej niepowtarzalnej kultury widać m.in. w zdobieniu naczyń i innych
przedmiotów codziennego użytku. Przepięknie malowana ceramika, gliniane
statuetki kobiet, figurki zwierząt domowych, należą do unikatowych w skali
europejskiej” – opowiada Beata Bielińska - Majewska. Ludność tej kultury
słynęła także z budowania „gigantycznych osiedli”. Jak tłumaczy kurator
wystawy, domy budowano zazwyczaj w obrębie zamkniętego koła. Duży dom trypolski
przeważnie podzielony był poprzecznymi ścianami na kilka pomieszczeń mieszkalnych.
W każdym z nich znajdował się piec, naczynia do gotowania i przechowywania żywności oraz narzędzia
rolnicze i żarna.
Wystawa „Neolityczny barok – kultura trypolska” prezentowana
jest w Piwnicy Gdańskiej Ratusza Staromiejskiego w Toruniu. Można ją oglądać od
11 czerwca do 12 września 2010 r.