Wokół „Współczesnego designu chińskiego. Międzykulturowego marketingu, designu i kreowania marki” będzie koncentrować się tematyka spotkania, na które w dniu 16 maja zaprasza Wydział Sztuk Pięknych UMK. Wykład i warsztaty poprowadzi dr Zhang Jun, światowej sławy artysta i designer.
Dr Zhang Junjest jednym z czołowych chińskich projektantów. Ukończył studia na China Central Academy of Fine Arts w Pekinie oraz Kellogg School of Management. Dyrektor generalny w Highest Design Advertising and Design Co., Ltd.. Laureat "Chinese National Design Master Award" z 2006 roku. Wykonywał projekty dla takich marek jak Chrysler, Chinadaily, Lenovo, Bank of China.
Początek wykładu w Sali Tymona na Wydziale Sztuk Pięknych UMK (ul. Sienkiewicza 30/32 w Toruniu) o godz. 12:00. Wstęp jest wolny. O godz. 13:00 wystartują warsztaty, na które obowiązują zapisy (elektroniczne pod adresem: wsp@umk.pl bądź telefoniczne: 56 611 38 45). Zgłosić się można również osobiście w dziekanacie Wydziału Sztuk Pięknych (pok. 108 pod ww. adresem w godz. 7:15-15:15).
Jak informują organizatorzy, współczesny design chiński to zagadnienie dość złożone i wielowarstwowe, w pewnym sensie oddające obraz współczesnych Chin. Projektanci czerpią zarówno z chińskiej tradycji jak i zachodnich wpływów, które wspólnie tworzą nową jakość. Dr Zhang Jun spróbuje przeanalizować w jaki sposób projektanci chińscy starają się sprostać wymaganiom rynku.
W dobie globalizacji większość produktów i usług jest kierowana do klientów na całym świecie. Paradoksalnie postępująca unifikacja współczesnego świata wymaga jednak
od projektanta znajomości specyfiki kulturowej rynku, na który projektuje. Dla wielu jest
to ogromny problem. Rozwiązaniem mogą być metody designu międzykulturowego.
Na spotkaniu zostanie podjęta próba przybliżenia słuchaczom kwestii zróżnicowania sposobów percepcji, zachowania, trendów i wartości w odrębnych kręgach kulturowych.
Dao (droga) to podstawowe pojęcie związane z filozoficzno-religijnym systemem jakim jest taoizm. Idea dao była przez wieki pielęgnowana w Państwie Środka, natomiast sam taoizm stal się jednym z istotnych filarów chińskiej tożsamości i kultury. Dziś nadal ma dość silny wpływ na wiele aspektów życia Chińczyków. Celem wystąpienia będzie wskazanie oraz analiza podobieństw, a także różnic pomiędzy zasadami zawartymi w taoizmie i projektowaniu graficznym. Zostaną one omówione na wybranych przykładach projektów, ze szczegółowym uwzględnieniem zasady jedności, harmonii i Wu Wei.