Otwarcie wystawy nastąpi 29 marca o godz. 13:00 na II piętrze Biblioteki Uniwersyteckiej przy przy ul. Gagarina 13. Prace będzie można oglądać do 30 kwietnia w godzinach pracy Biblioteki. Wstęp wolny.
Karty powieści Michała Bułhakowa, które tak zainspirowały Łukasza Rogińskiego, pełne są niecodziennych historii i niezwykłych postaci: szatana Wolganda, czarnego, gadającego, chodzącego na tylnych łapach kota Behemota, przeżywającego artystyczne i miłosne męki Mistrza. Wielowymiarowo wykreowana została także tytułowa Małgorzata – kobieta piękna, inteligentna, odważna, wyjątkowa. Galerię tych postaci możemy oglądać na stworzonych przez Łukasza Rogińskiego ilustracjach do powieści Mistrz i Małgorzata.
Łukasz Rogiński, w swych pracach ilustrujących prozę Bułhakowa, jak się wydaje, starał się być wierny klimatowi tajemniczości jaki stworzył autor literackiego arcydzieła. Żeby osiągnąć odpowiednie efekty plastyczne posłużył się dość skomplikowaną techniką własną. Sięgnął w tym celu do tradycyjnej tureckiej sztuki zdobienia papieru poprzez przenoszenie na papier wzorów tworzonych przy pomocy farb rozprowadzonych pędzelkami i patyczkami na wodzie zagęszczonej tłustą substancją – „marmurkowanie”. Papier ozdobiony w technice ebru nazywany jest również papierem tureckim lub papierem marmurkowym. Tyle tylko, że w cyklu „Bułhakowskim” Łukasz Rogiński zamiast papieru użył kawałków materiału, tkanin, które sam barwił i zdobił w różne motywy, wzory.
Jak sam mówi, najważniejsza czynność to barwienie materiału, który daje klimat całej wystawie. Następnie notuje pomysły kompozycyjne, zaprzyjaźnia się z bohaterami książki, rysuje ich charakterystykę psychologiczną. W pierwszych szkicach buduje postacie i kompozycje, buduje akcje. Składając w kompozycję, nakleja postacie na kartony-podkłady. Korygując wyniki używa farbki, akwareli, ołówka. Dla każdego, kto czytał powieść Mistrz i Małgorzata M. Bułhakowa, może być frapujące porównanie własnej wizji akcji i postaci tej powieści z wyobrażeniem plastycznym autora wystawy.
Łukasz Rogiński urodził się w Wilnie w 1936 r. w rodzinie artystycznej. Oboje rodzice byli artystami malarzami, a jego wuj Stanisław Żukowski (1911-1983) to znany wileńsko-gdański grafik. Rogiński studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku w latach 1954-1960. Dyplom uzyskał na Wydziale Malarstwa w pracowni Piotra Potworowskiego. Od 1961 r. członek Okręgu Gdańskiego Związku Polskich Artystów Plastyków. Uczestniczył w licznych wystawach okręgowych, ogólnopolskich, międzynarodowych; miał kilkanaście wystaw indywidualnych. Na początku uprawiał przede wszystkim grafikę artystyczną i malarstwo, później zajmował się głównie ceramiką. Projektował i realizował m.in. fasady kamieniczek przy ul. Grobla i ul. Szerokiej w Gdańsku (1969) oraz fontannę na Skwerze Kościuszki w Gdyni (1974). Wielokrotnie nagradzany i wyróżniany w graficznych konkursach krajowych i międzynarodowych. Z czasem porzucił grafikę, jednak nie zaprzestał działalności artystycznej. W 1989 roku zajął się ceramiką, prowadząc warsztaty terapii zajęciowej dla osób niepełnosprawnych. Jego prace otrzymali m.in. Jan Paweł II, Czesław Miłosz, Jan Nowak Jeziorański, Margaret Thatcher, Edward Kennedy, Jane Fonda. Był wielokrotnie nagradzany. Odznaczony odznaką „Za zasługi dla Gdańska”, Srebrnym Krzyżem Zasługi i odznaką „Zasłużonym Ziemi Gdańskiej” oraz nagrodami Prezydenta Miasta Gdańska i Burmistrza Turku (Finlandia). W dziedzinie artystycznej chętnie eksperymentuje, ciągle poszukuje nowych środków wyrazu, nowych technologii i technik plastycznych.